wtorek, 12 marca 2024

Kontynuacja straszenia gmin wprowadzających przystąpienia do POG

W związku z kontynuacją sprawy kolejnej fali wniosków, opisanej już 23 lutego, informujemy Państwa i wskazujemy istotne kwestie, które pomogą w udzieleniu odpowiedzi na ewentualne uzupełnienia wniosków o informację publiczną:

1) W pierwszym akapicie mowa jest o "krajowym systemie danych przestrzennych" i podany jest adres strony internetowej. Zwracamy uwagę, że taki "system" nie jest umocowany nigdzie w polskim prawodawstwie, a jest to po prostu strona komercyjnego dostawcy oprogramowania. Wszelkie informacje tam zawarte powinny być traktowane z dużą rezerwą. Właściwym miejscem z oficjalnymi informacjami na temat planowania przestrzennego jest serwis przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii gov.pl/web/zagospodarowanieprzestrzenne.
Ponieważ wnioskodawca nie stawia w tym miejscu żadnego żądania, to fragment ten można zignorować i traktować po prostu jako osobliwą reklamę działalności zarobkowej osoby podpisanej pod wnioskiem.

piątek, 1 marca 2024

Podsumowanie miesiąca - luty 2024

Kolejny miesiąc, kolejny rekord. W lutym suma wszystkich odwiedzin na portalach e-mapa wyniosła 1,90 mln (średnio prawie 67 tys. odwiedzin dziennie, czyli o 8 tys. więcej niż w poprzednim miesiącu). Największą liczbę odsłon po raz kolejny zanotował portal polska.e-mapa.net – 328 tys., bijąc tym samym rekord ustanowiony w styczniu.

Sumaryczny wykres odwiedzin za ostatni rok dla portalu polska.e-mapa.net przedstawiono poniżej:

W lutym zorganizowaliśmy dwa darmowe seminaria online, dotyczące planowania przestrzennego oraz numeracji adresowej. W obu spotkaniach udział wzięło łącznie ponad 1300 uczestników z urzędów miast i gmin z całej Polski.

W tym miesiącu najgorętszym tematem były przygotowania do sporządzenia planu ogólnego gminy. Przybliżyliśmy Państwu:

Na e-mapie pojawiły się dwie nowości:  możliwość eksportu geometrii markera powierzchniowego do pliku w formacie: GML, KML, DXF i GPX oraz udostępnienie samorządom dodatkowej opcji generowania darmowego Raportu dla działki – tym razem dla dowolnego obszaru.



piątek, 23 lutego 2024

Pierwsze skutki reformy planowania przestrzennego - wnioski o udostępnienie danych przestrzennych z przystąpienia do POG.

Zaczynają docierać z samorządów, które zgłosiły zbiór POG do Ewidencji Zbiorów i Usług Danych Przestrzennych wnioski o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego dla projektu Planu Ogólnego Gminy (POG).

Można oczywiście dyskutować, czy podstawą uzyskania danych może być "wniosek jest mi potrzebny do opracowania analiz przestrzennych, a także dla zachowani interesu własnego, jakim jest uchwalenie POG". Należałoby również poprosić do oddzielenia wniosku od oferty handlowej.

Zachęcamy jednak do skupienia się na podstawie prawnej i przedmiocie wniosku, bez zaciemniania tego jakimiś dodatkowymi wywodami.

W tej kwestii informujemy co następuje:

  • zgodnie z przepisami wymagane jest stworzenie danych projektowych dla aktu (plik APP) w terminie 30 dni od daty uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia danego aktu;
  • obowiązujące przepisy w zakresie planowania przestrzennego nie wymagają udostępniania danych przestrzennych dotyczących projektu APP;
  • nie ma również obowiązku podpisywania danych projektowych.
https://www.gov.pl/web/zagospodarowanieprzestrzenne/pytania-i-odpowiedzi

Zwracamy uwagę na zapisy ustawy o pizp:
Art. 67c. 1 Zbiór podlega aktualizacji i udostępnianiu w ramach infrastruktury informacji
przestrzennej najpóźniej w terminie 30 dni od dnia:
1) ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym aktu albo jego zmiany;
2) uchwalenia aktu albo jego zmiany – w przypadku aktów niepodlegających
ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym;
oraz rozporządzenia MRiT:
§ 6.2. Zbiór danych przestrzennych, w postaci dokumentu elektronicznego GML, po jego każdej aktualizacji, jest podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W przypadku planu ogólnego nie nastąpiło jeszcze jego uchwalenie ani tym bardziej ogłoszenie, zatem zbiór POG de facto jeszcze nie zaistniał i nie nastąpiła jego aktualizacja wiążąca się z obowiązkiem podpisu i udostępnienia.

Zatem z punktu widzenia obowiązków gminy należy, owszem, stworzyć dokument GML (o czym piszemy w oddzielnej wiadomości) z danymi APP dla aktów na etapie przystąpienia, natomiast nie istnieje obowiązek jego podpisania ani publikacji.
 
I taki dokument GML z przystąpieniem może być udostępniony na wniosek. To tyle.

Przygotowanie GML dla przystąpienia do POG

Sposób dodania do systemu informacji o przystąpieniu oraz wygenerowanie danych przestrzennych w pliku GML pokazuje jeden z filmów instruktażowych dostępnych po zalogowaniu do systemu w zakładce Komunikaty.

Dodając informację o przystąpieniu do Planu Ogólnego Gminy należy pamiętać (zgodnie z poniższym zrzutem ekranu), aby w formularzu wybrać odpowiedni rodzaju opracowania tj. plan ogólny (1). Formularz daje również możliwość szybkiego wprowadzenia zasięgu planu na podstawie granicy gminy (2).

 Po zatwierdzeniu formularza należy uzupełnić informacje dot. uchwały o przystąpieniu:

Przechodząc do wykazu przystąpień, a następnie klikając operacje -> GML można wygenerować dane przestrzenne APP w pliku GML (zakładając, że gmina ma już zgłoszony do EZiUDP zbiór dla planu ogólnego):


Plik GML jest możliwy do pobrania również dla obywateli z poziomu podstrony z wykazem planów:
Po rozwinięciu listy z przystąpieniami i wejściu w szczegóły wybranej pozycji dostępny jest przycisk Pobierz plik APP:


środa, 21 lutego 2024

Podsumowanie seminarium on-line z zakresu EMUiA

19 lutego na platformie Zoom odbyło się spotkanie dla pracownic i pracowników urzędów miast i gmin, które poświęcone było wykorzystaniu systemu iMPA w realizacji zadań samorządu - w szczególności w zakresie prowadzenia numeracji adresowe nieruchomości (EMUIA).

W telekonferencji wzięło udział ponad 600 osób z całej Polski. 

Spotkanie otworzył prezes Zbigniew Malinowski, podkreślając rolę numeracji adresowej w infrastrukturze informacji przestrzennej oraz pokazując przydatne narzędzia dostępne w technologii e-mapa.net.

W dalszej części poruszono tematykę obsługi ewidencji miejscowości ulic i adresów w aplikacji iMPA. Przedstawiono dodawanie, edycję i zmiany punktów, a także generowanie zawiadomień i zestawień adresów. Przybliżono też kwestie zasilania Państwowego Rejestru Granic oraz porównania bazy adresowej z danymi meldunkowymi (Martyna Kąca). Następnie pokazano dodawanie i edycję ulic oraz zwrócono uwagę na ważne aspekty związane z podejmowaniem uchwały o nadaniu nazwy (Aleksandra Gala).

Następnym punktem było omówienie komunikacji z rejestrami GUS oraz stan wdrożenia usługi TERYT ws1. Przy temacie przekazywania danych z iMPA wspomniano także o widoczności adresów w zewnętrznych portalach mapowych i o tym jak radzić sobie z występującymi w nich błędami (Oliwia Horbaczewska).

W czasie całego spotkania uczestnicy zadali niemal 200 pytań, na które na bieżąco staraliśmy się odpowiadać. Udostępniamy najistotniejsze z nich: POBIERZ PYTANIA I ODPOWIEDZI.

Pełna relacja z wydarzenia jest już dostępna na geoforum.pl.

Całe Webinarium zostało nagrane i jest udostępnione na naszym kanale YouTube

Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!