wtorek, 31 października 2023

Podsumowanie miesiąca - październik 2023

W październiku portale e-mapa.net ponownie cieszyły się wysoką liczbą odwiedzin. Suma wizyt na wszystkich portalach wyniosła 1,72 mln (średnio 57 tys. odwiedzin dziennie) - niemal identyczny wynik jak we wrześniu. Największą liczbę odsłon zanotował portal polska.e-mapa.net, który odwiedzono ponad 266 tys. razy. To najlepszy wynik w tym roku, a zarazem 4 miesiąc z kolei ze wzrostem odwiedzin. Bardzo się cieszymy, że nasz portal jest przydatny w codziennej pracy tak wielu osób.

Sumaryczny wykres odwiedzin za ostatni rok dla portalu polska.e-mapa.net przedstawiono poniżej:


Statystyki widok.gov.pl za październik nie są dostępne ze względu na zmiany w usłudze Google Analytics. Oczekujemy na odpowiedź Instytutu łączności PID w tej sprawie.

Ponadto w październiku zostały dodana bardzo ważna funkcjonalność w e-mapie:

Poza typowymi pracami rozwojowymi w e-mapie odbyły się dwa seminaria dla naszych użytkowników, które zgromadziły łącznie ponad 1000 osób:

środa, 25 października 2023

Nowości w iMPA - generowanie dokumentów jest jeszcze łatwiejsze

W odpowiedzi na Państwa oczekiwania, w ostatnim czasie internetowy Manager Punktów Adresowych (iMPA) został wzbogacony o dodatkowe narzędzia. Ułatwią one przygotowanie zawiadomień dotyczących więcej niż jednego budynku oraz generowanie załączników graficznych.

MULTIDOKUMENT

Obowiązujący wzór wniosku o nadanie numeru porządkowego dopuszcza możliwość wnioskowania o nadanie adresu dla jednego lub wielu budynków. W tej drugiej sytuacji, podczas nadania, mogą Państwo skorzystać z nowej opcji generowania multidokumentu, czyli zbiorczego zawiadomienia dotyczącego wskazanych punktów adresowych. Aby je przygotować należy po dodaniu wszystkich punktów na mapie:

  1. Wybrać pod mapą opcję Generowanie dokumentu.
  2. W okienku Generowania dokumentu wybrać opcję Włącz aktualny - zaznaczony na mapie punkt zostanie dodany do listy adresów uwzględnionych w zawiadomieniu.
  3. Ponowić czynność z pkt. 2 dla wszystkich potrzebnych punktów adresowych. Na koniec wybrać opcję Generuj.
  4. Sprawdzić treść wygenerowanego zawiadomienia i zatwierdzić dokument.


Uwaga!

Opcja generowania multidokumentu nie jest domyślnym ustawieniem - jeśli chcą Państwo taką funkcjonalną dodać w swojej gminie, to prosimy o zgłoszenie na serwis@punktyadresowe.pl

Nowość na na portalach e-mapa.net - zaawansowane wyszukiwanie działek

Od dzisiaj, na portalach e-mapa.net jest dostępne dla wszystkich użytkowników nowe, zaawansowane wyszukiwanie działek ewidencyjnych. Ta unikalna funkcjonalność pozwala na znacznie bogatsze wyszukiwania i selekcję działek według rozszerzonych kryteriów.

Oprócz standardowego wyszukiwania wg danych administracyjnych i numeru działki do systemu dodano następujące możliwości:

  • podanie przedziałów powierzchni geometrycznej,
  • wyszukanie na podstawie wskazanego zakresu przestrzennego,
  • wyboru preferowanego kształtu (współczynnika foremności) geometrycznego nieruchomości.

Po wybraniu z menu pozycji Szukanie zaawansowane, w nowym oknie wskazujemy interesujące nas parametry, a następnie po wybraniu przycisku wyszukaj odpowiednie działki zostaną oznaczone na mapie oraz wyświetlone na liście. 

wtorek, 24 października 2023

Seminarium on-line z zakresu MPZP

20 października na platformie Zoom odbyło się spotkanie dla pracownic i pracowników urzędów miast i gmin, które poświęcone było wykorzystaniu systemu e-mapa w realizacji zadań samorządu - w szczególności w zakresie zagospodarowania przestrzennego.

W telekonferencji wzięło udział ponad 500 osób z całej Polski. 

Podczas pierwszej części spotkania omówiono możliwości technologii eGmina, wyjaśniono problematykę oraz poziomy informatyzacji planów miejscowych oraz przybliżono etapy publikacji zbiorów.

Następnie przedstawiono problematykę przygotowania i zarządzania zbiorami APP dla planów i studium. Zaprezentowano w jaki sposób w systemie e-gmina wykonuje się czynności dotyczące przygotowania i publikacji danych z zakresu zagospodarowania przestrzennego - od wprowadzenia informacji o przystąpieniu do planu, przez generowanie plików GML do umieszczenia w dzienniku wojewódzkim, a kończąc na podpisaniu zbioru APP i publikacji w usłudze pobierania.

Po przerwie przedstawione zostały różnice pomiędzy usługami przeglądania (WMS) oraz pobierania (WFS) oraz dokładnie omówiono usługi pobierania ATOM i WFS.

W czasie całego spotkania uczestnicy zadali kilkaset pytań, na które na bieżąco staraliśmy się odpowiadać. Pełna relacja wydarzenia dostępna jest na geoforum.pl.

Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!

Do zarejestrowanych uczestników zostały rozesłane materiały z seminarium.

poniedziałek, 23 października 2023

Seminarium z zakresu numeracji adresowej

19 października, tak jak w ubiegłym roku, na platformie Zoom odbyło się spotkanie dla pracownic i pracowników urzędów miast i gmin, które poświęcone było wykorzystaniu systemu iMPA w realizacji zadań samorządu - w szczególności w zakresie prowadzenia numeracji adresowe nieruchomości (EMUIA).


W telekonferencji wzięło udział niemal 500 osób z całej Polski. W czasie całego spotkania uczestnicy zadali kilkaset pytań, na które na bieżąco staraliśmy się odpowiadać. Pełna relacja wydarzenia dostępna jest na geoforum.pl.

Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!

Do zarejestrowanych uczestników zostaną rozesłane materiały z seminarium.

Poniżej publikujemy odpowiedzi na te najczęściej się pojawiające.

1.  Czy można nadać drugi numer porządkowy na istniejący budynek, gdy właściciel wyodrębnił lokal i mieszkają w nim 2 rodziny?

Należy podkreślić, że w bazie EMUiA nie nadajemy numerów lokali. Jeżeli właściciel potrzebuje dodatkowego oznaczenia nieruchomości, może dokonać wyodrębnienia i numeracji lokali w starostwie.
Numer porządkowy nadajemy budynkowi, więc co do zasady jeden budynek powinien być oznaczony jednym numerem. Rozporządzenie ws. EMUiA przewiduje jednak wyjątek – jeśli budynek położony przy ulicy ma więcej niż jedno wejście główne, można nadać wiele numerów porządkowych związanych ze wszystkimi głównymi wejściami. Temat szerzej omówiliśmy TUTAJ.

2.  Czy we wniosku o ustalenie numeru porządkowego należy wskazać rodzaj budynku? Np. mieszkalny lub gospodarczy?

Aktualny wzór wniosku, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia EMUiA, nie wymaga od wnioskodawcy wskazania takiej informacji.
Z problematyką treści wniosku o ustalenie numeru porządkowego oraz wymaganych załączników można zapoznać się TUTAJ

3. Czy można nadać numer porządkowy nieruchomości, na której stoi kemping? Wnioskodawca twierdzi, że jest to domek letniskowy.

Zgodnie z Prawem geodezyjnym i kartograficznym numery porządkowe mogą być nadawane budynkom mieszkalnym oraz innym przeznaczonym do stałego lub czasowego przebywania ludzi, a także przeznaczonym do działalności gospodarczej. Ponadto baza EMUiA może zawierać dane adresowe dotyczące obiektów, takich jak: parkingi, garaże, wjazdy i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc zorganizowanego wypoczynku lub działalności gospodarczej. Sytuację należy więc rozpatrywać indywidualnie – jeśli jest to obiekt, w którym będą przebywać ludzie, nadanie adresu wydaje się być zasadne.

4. Jak wygląda procedura zmiany punktu adresowego w związku z nadaniem nazwy ulicy?

Po podjęciu uchwały o nadaniu nazwy ulicy i wejściu jej w życie należy wprowadzić nowy obiekt do iMPA – proces dodania opisaliśmy TUTAJ. Następnie do zmiany adresu wykorzystujemy narzędzie „Tryb zmiany punktu” (dostępne w funkcjach specjalnych). Narzędzie to pozwala na zachowanie historii punktu oraz bezpośrednie wygenerowanie zawiadomienia o zmianie. Po wygenerowaniu dokumentu informacja przesyłana jest do Urzędu Statystycznego, a dokument należy przekazać właścicielowi.
W przypadku zmiany większej liczby numerów zapraszamy do kontaktu przez maila serwis@punktyadresowe.pl – pokażemy, jak można usprawnić ten proces.

5. Starostwo powiatowe nie chce przyjmować zawiadomień wysyłanych elektronicznie z iMPA i żądają wysyłki w formie papierowej lub ePUAP-em. Ponadto twierdzą, że gminy mają obowiązek wysyłania do nich zawiadomień o ustaleniu numeru porządkowego. Czy mają do to tego podstawę prawną?

Gmina nie ma obowiązku informować starostwa o ustaleniu numeru, gdyż wszelkie tego typu zmiany dotyczące nieruchomości powinny być zgłoszone przez właściciela. Przesyłanie informacji o adresach do starostwa jest jednak powszechnie przyjętą praktyką ułatwiającą wymianę danych między rejestrami. Nie mają Państwo obowiązku przekazywania danych w konkretny sposób.

6. Co zrobić w przypadku brakującego adresu w zewnętrznych portalach mapowych, np. Google Maps?

W przypadku zewnętrznych portali mapowych, nawigacji itp. częstotliwość aktualizacji danych zależy wyłącznie od właściciela danego portalu. Jedyną dostępną możliwością jest zgłaszanie uwag poprzez serwisy, w których zauważono błąd – będzie to znak, że dane wymagają aktualizacji. Proces przekazywania danych z iMPA do Państwowego Rejestru Granic oraz sposoby zgłaszania braków w numeracji w Google Maps opisaliśmy TUTAJ.