środa, 23 listopada 2022

Informacja o funkcji budynku na podstawie bazy BDOT10k w internetowym Managerze Punktów Adresowych

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w Internetowym Managerze Punktów Adresowych pojawiła się możliwość odczytania przeznaczenia budynku powiązanego z punktem adresowym w Bazie Danych Obiektów Topograficznych (BDOT10k). Dzięki temu możliwe jest zarówno indywidualna analiza poszczególnych adresów jak też generowanie zestawień i statystyk.

BDOT10k jest wektorową, jednolitą dla całego kraju bazą, która zawiera informacje o lokalizacji przestrzennej obiektów topograficznych, takich jak budynki, sieć komunikacyjna i wodna, wraz z ich charakterystyką w postaci atrybutów. Zbiory obejmują obszary powiatów i są aktualizowane na podstawie rejestrów publicznych, m.in. ewidencji gruntów i budynków, państwowego rejestru granic, a także zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz innych materiałów źródłowych.

W zakresie budynków możemy wyróżnić następujące obiekty:

Kod Nazwa obiektu
BUBD01 budynki mieszkalne jednorodzinne
BUBD02 budynki o dwóch mieszkaniach
BUBD03 budynki o trzech i więcej mieszkaniach
BUBD04 budynki zbiorowego zamieszkania
BUBD05 budynki hoteli
BUBD06 budynki zakwaterowania turystycznego, pozostałe
BUBD07 budynki biurowe
BUBD08 budynki handlowo-usługowe
BUBD09 budynki łączności, dworców i terminali
BUBD10 budynki garaży
BUBD11 budynki przemysłowe
BUBD12 zbiorniki, silosy i budynki magazynowe
BUBD13 ogólnodostępne obiekty kulturalne
BUBD14 budynki muzeów i bibliotek
BUBD15 budynki szkół i instytucji badawczych
BUBD16 budynki szpitali i zakładów opieki medycznej
BUBD17 budynki kultury fizycznej
BUBD18 budynki gospodarstw rolnych
BUBD19 budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych
BUBD20 obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury
BUBD21 pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione

Dotychczas w iMPA możliwe było wyświetlenie warstwy Budynki BDOT10K, prezentującej graficznie przeznaczenie budynków, oraz odczytanie szczegółów obiektu poprzez narzędzie Informacje

Obecnie mają Państwo możliwość wygodnego odczytania dwóch dodatkowych informacji:

  • Funkcji budynku w BDOT10K,
  • Klasyfikacji budynków według Kodów Środków Trwałych (na podstawie rozporządzenia Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych).

Dostęp do tych danych można uzyskać na dwa sposoby:

1. Dla pojedynczego punktu adresowego - po zaznaczeniu na mapie wybranego punktu, w tabeli Szczegóły punktu adresowego należy rozwinąć opcję Pozostałe parametry i odszukać odpowiednią pozycję.

2. Dla wybranego zakresu punków - w zakładce Rejestr punktów, w Filtrach należy wyszukać wybrane punkty, np. adresy z jednej miejscowości czy znajdujące się przy konkretnej ulicy, a następnie wybrać Export do excela. W dostępnych kolumnach należy zaznaczyć pola Kod KŚT oraz Funkcja budynku w BDOT10k i wygenerować raport. 

Dzięki zapisaniu danych do pliku Excela, można uzyskać dodatkowe możliwości analityczne, np. filtrowanie i grupowanie obiektów, a także możliwość sporządzania zestawień i wykresów. Poprzez filtrowanie w łatwy sposób można sprawdzić, np. liczbę punktów adresowych znajdujących się na budynkach mieszkalnych. Należy zwrócić uwagę, że informacja o funkcji jest dostępna tylko dla punktów adresowych, których etykieta znajduje się na budynku lub bardzo blisko obrysu budynku. W sytuacji gdy zauważymy, że etykieta jest wstawiona w innym miejscu, należy ją przesunąć poprzez opcję Edytuj punkt. W związku z tym, uzyskane informacje należy traktować jako materiał analityczny o charakterze pomocnicznym.



środa, 9 listopada 2022

800.000 prac geodezyjnych przetworzonych w technologii ePODGiK

W listopadzie bieżącego roku została przekroczona liczba 800.000 prac geodezyjnych, które zgłoszono internetowo i dla których w sposób automatyczny zostały przygotowane materiały z wykorzystaniem technologii iGeoMap/ePODGiK firmy Geo-System Sp. z o.o.

Technologia iGeoMap/ePODGiK powstała w 2007 roku, czyli 15 lat temu jako dopełnienie technologii iGeoMap realizującej publikację danych PODGIK i jest cały czas rozwijana i wyposażana w kolejne moduły usprawniające pracę ośrodków dokumentacji. Wykres pokazujący rozkład prac na przestrzeni lat poniżej:
 
Najbardziej widocznym rozszerzeniem technologii ePODGIK jest moduł iGeoZUD do prowadzenia narad koordynacyjnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Niedawno przekroczona została liczba 32.000 narad zautomatyzowanych. Ponadto powstały mechanizmy sprzedaży materiałów zasobu on-line, w tym również usług iGeoRCiWN.

W ramach obsługi prac w technologii ePODGIK geodeci otrzymują materiały już po kilku minutach od zgłoszenia i opłacenia pracy. Funkcjonalność dostępna w sposób ciągły jest 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę. Oznacza to, że dzięki technologii ePODGIK 800tys. razy nie przepisywano wniosku do programu ośrodek, nie przygotowano danych wsadowych z mapy numerycznej czy nie generowano danych egib dla geodetów. Wszystko od początku do końca obsługuje automat.

ePODGiK zawiera również funkcje związane z obsługą operatu, w tym w szczególności obsługę przekazywania wyników prac, weryfikację oraz umieszczenie przyjętego operatu w sieci Internet do wykorzystania przez geodetów. Operatów elektronicznych na przestrzeni ostatnich kilku lat przybywa lawinowo, a rok 2022r. jest pierwszym rokiem, gdzie jedyną postacią przekazania operatu jest właśnie postać elektroniczna. Wykres poniżej ukazuje lawinowy wzrost liczby operatów elektronicznych:
 

Co ważne, widać też wzrost świadomości uczestników procesu obsługi prac, gdyż z roku na rok -  widoczne najbardziej w ostatnich dwóch latach, mimo wzrostu liczy operatów elektronicznych przekazywanych do PODGiK, znacznie spada sumaryczna objętość tych operatów. Oznacza to, że geodeci coraz częściej przygotowują w pełni elektroniczny operat z treściami numerycznymi, a coraz rzadziej przekazują PDF składający się tak naprawdę ze skanów poszczególnych kartek operatu papierowego.
W serwisie ePODGIK zarejestrowanych jest aktualnie niemal 2800 firm geodezyjnych i 3000 geodetów uprawnionych z całej Polski.

Raport o terenie i raport ortofoto również dla zdefiniowanego obszaru

W dniu 8 listopada wprowadziliśmy zmiany w tworzeniu raportów o terenie oraz z archiwalną ortofotomapą, dodając możliwość wygenerowania ich dla dowolnego obszaru. Dotychczas raporty były generowane dla pojedynczych działek ewidencyjnych - należało wybrać konkretną działkę na mapie lub wyszukać ją po numerze.

Obecnie raport może być utworzony również dla dowolnego obszaru wskazanego przez użytkownika na mapie. Możliwe jest zatem zarówno przygotowanie raportu obejmującego swym zasięgiem jedynie wybrany fragment większej działki, jak i raportu prezentującego kilka sąsiednich działek.

W menu Zakupy (ikonka "koszyk" nad mapą) w portalu polska.e-mapa.net pojawiły się dwie nowe pozycje:
  • Raport pełny dla obszaru
  • Raport z ortofotomapą archiwalną dla obszaru
Po wybraniu jednej z nich należy następnie narysować na mapie obszar, dla którego ma być wygenerowany raport.

Kolejne kroki wyglądają identycznie jak przy raporcie dla pojedynczej działki tj. użytkownik wybiera interesujące go pozycje z listy dostępnych informacji lub ortofotomap i przechodzi do płatności, a po krótkiej chwili otrzymuje gotowy raport w pliku PDF.





wtorek, 8 listopada 2022

Zaktualizowane mapy zagrożenia powodziowego

We wszystkich portalach e-mapa.net została dokonana aktualizacja grupy warstw Hydrografia > Mapy zagrożenia powodziowego.

Warstwa wykorzystuje obecnie nowe dane, obejmujące zmiany wprowadzone w 2022 roku, które zostały opublikowane w ub. tygodniu przez PGW Wody Polskie w serwisie dane.gov.pl.

Mapy prezentują obszary zagrożenia powodziowego dla rzek, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi wynosi 10%, 1% i 0.2% (powódź 10, 100 i 500-letnia) oraz scenariusz całkowitego zniszczenia wału przeciwpowodziowego

Poprzednie dane z 2021 są nadal dostępne jako warstwa Mapy Zagrożenia Powodziowego (archiwalne), dzięki czemu można porównać ewentualne zmiany jakie zaszły w ocenie zagrożenia powodzią na danym terenie.

2021

 
2022



czwartek, 3 listopada 2022

Nowe funkcje w aplikacji iMPA

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, w ostatnim czasie udostępniliśmy nowe narzędzia w Internetowym Managerze Punktów Adresowych, które mają na celu usprawnienie Państwa codziennej pracy.

1. Wysyłanie informacji o usunięciu punktu adresowego

Podczas usuwania punktu adresowego z bazy, mają Państwo możliwość zaznaczenia opcji: “Wyślij informację do Urzędu Statystycznego”. Następnie należy wskazać powód usunięcia, np. rozbiórkę budynku i zatwierdzić operację. Dzięki temu Urząd Statystyczny oraz pozostałe instytucje, które są informowane elektronicznie z programu, otrzymają informację o zakończeniu cyklu istnienia obiektu.

2. Wysyłanie informacji o zmianie położenia

Kolejne narzędzie mogą Państwo znaleźć w Funkcjach specjalnych, pod tabelą Szczegóły punktu adresowego. W przypadku dokonania korekty położenia punktu adresowego, np. przeniesienia na właściwą działkę zamienionych numerów domów, oprócz przekazania prawidłowych danych do Państwowego Rejestru Granic, można dodatkowo wysłać informację o wykonanej zmianie do Urzędu Statystycznego i innych instytucji w celu ewentualnego poprawienia rozbieżności w pozostałych bazach.


3. Raport o działce i raport z archiwalnej ortofotomapy

Podczas wyszukiwania działki pojawiła się możliwość wygenerowania raportu, o czym wspominaliśmy już we wcześniejszych wpisach. Dostępne są dwie opcje:

  • Raport o działce - w raporcie znajdziemy m.in. informacje o położeniu nieruchomości, przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (jeśli dane są dostępne), uzbrojeniu i ukształtowaniu terenu, pobliskich obiektach użyteczności publicznej i przystankach (wraz z odległością), potencjalnych uciążliwościach oraz zanieczyszczeniach powietrza;
  • Raport o działce z archiwalną ortofotomapą - archiwalne ortofotomapy pozwalają na prześledzenie, jak zmieniało się zagospodarowanie i otoczenie wybranej działki.

4. Narzędzie do tworzenia rond

Narzędzie “Twórz nową ulicę” zostało rozbudowane o nową funkcjonalność - tworzenie ronda, dzięki któremu utworzenie prawidłowego kształtu będzie prostsze i wygodniejsze. Aby prawidłowo wprowadzić rondo w iMPA należy:

  • przejść z Rejestru ulic do mapy i odszukać skrzyżowanie, na którym ma znaleźć się obiekt (wyszukujemy po działce lub po nazwie ulicy);
  • edytować i skrócić ulice istniejące tak, aby przygotować miejsce na nowy obiekt;
  • wybrać pod mapą opcję Twórz nową ulicę;
  • następnie wskazać kliknięciem lewego przycisku myszy środek ronda, a drugim kliknięciem określić jego promień, po czym wcisnąć na klawiaturze “R”;
  • jeśli wielkość i lokalizacja są prawidłowe, można przejść do uzupełniania szczegółów obiektu, jeśli nie - można usunąć linię, klikając na klawiaturze “Y”, a następnie wybrać opcję Dodaj linię i wrysować rondo jeszcze raz;
  • uzupełnić szczegóły obiektu i zatwierdzić;
  • edytować i dociągnąć istniejące ulice do utworzonego obiektu.

Ponadto w najbliższym czasie w szczegółach punktu adresowego oraz eksporcie danych do Excela pojawi się możliwość odczytania przeznaczenia budynku powiązanego z punktem adresowym w Bazie Danych Obiektów Topograficznych (BDOT10k). Prosimy o śledzenie komunikatów i zapraszamy do przetestowania nowych narzędzi.