Uwaga: poniższa odpowiedź dotyczy obecnie zarówno "wezwań do usunięcia naruszenia" jak też "ponownych wezwań do usunięcia naruszenia".
W związku z kierowanym do gmin pismem o tytule "Ponowne wezwanie do usunięcia naruszenia prawa" o treści:
"W
nawiązaniu do odpowiedzi z dnia XX.XX.2022 r. na moje Wezwanie do
usunięcia naruszenia prawa z dnia YY.YY.2022 r., bardzo dziękuję za
uczciwe potwierdzenie przez Pana faktu, że obiekty
„app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego” oraz „app:DokumentFormalny
(dokumentUchwalajacy)”, nie mają reprezentacji przestrzennej i nie mogą
być udostępniane wprost poprzez usługę pobierania.
Oznacza to jednak w sposób oczywisty, że w ten sposób łamane są przepisy:
§ 3 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 oraz pkt 2.2 i pkt 2.3 załącznika nr 1,
a także § 7 pkt 1 w zw. § 3 ust.3 pkt 2,
rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w
sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie
zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1916) w zw. z art.
67a-67c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 503) oraz art. 9 ust. 1 pkt 3
oraz ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji
przestrzennej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 214), a moje wezwanie pozostaje
tym bardziej aktualne."
Odpowiedzi na pierwsze wezwanie udzielili Państwo zgodnie z obowiązującym stanem prawnym. Powyższe pismo jest bezprzedmiotowe. Ze względu jednak na brak precyzji przepisów prawa można jak widać naciągać przepisy i bezkarnie straszyć jednostki samorządu terytorialnego.
Informujemy, że w celu zapobieżenia niepotrzebnym krokom przygotowaliśmy bezpłatnie w ramach posiadanego już przez Państwa oprogramowania alternatywną usługę pobierania według specyfikacji ATOM. Jest to międzynarodowy standard udostępniania
danych przestrzennych w Internecie. Szczegółowe informacje na temat
profilu usług ATOM dostępne są w dokumencie Technical Guidance for the implementation of INSPIRE Download Services pod adresem: http://inspire.jrc.ec.europa.eu/documents/Network_Services/Technical_Guidance_Download_Services_v3.1.pdf.
Proponujemy na "wezwanie" lub "ponowne wezwanie" odpowiedzieć krótko:"Dziękujemy za kontakt i uwagi. W odpowiedzi na pismo udostępniamy nasze zbiory zagospodarowania przestrzennego poprzez usługę pobierania ATOM dostępną pod adresem: https://mpzp.igeomap.pl/atom/. Jednym z popularnych programów do wykorzystanie tej usługi jest m.in aplikacja GUGIK: https://mapy.geoportal.gov.pl/iMapLite/atomExplorer/ umożliwiająca wczytanie usługi i pobranie zbioru dla naszej jednostki."
Jeśli w ramach uzupełnienia wiedzy są Państwo ciekawi, dlaczego usługa WFS (wymyślona do realizacji konkretnych celów) nie posiada możliwości zwrócenia pliku GML zgodnego ze schematem opisanym w rozporządzeniu, zapraszam do dalszej lektury.
WYJAŚNIENIE:
Informujemy,
że zarzuty merytoryczne są bezpodstawne. Schemat dokumentu
elektronicznego GML APP wskazany w par 3 ww. rozporządzenia MPRiT
przewiduje dla każdego aktu trzy elementy:
- app:AktPlanowaniaPrzestrzennego,
- app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego,
- app:DokumentFormalny (dokumentUchwalajacy).
przy czym tylko pierwszy z nich,
tj. app:AktPlanowaniaPrzestrzennego ma reprezentację przestrzenną
(geometrię). Dwa pozostałe są obiektami abstrakcyjnymi związanymi z APP,
ale bez własnej geometrii. Jeśli ktokolwiek doda do nich geometrię, to
wtedy zdecydowanie złamie prawo tworząc zbiór niezgodny ze schematem.
Skarżący w sposób nieprawidłowy łączy wymóg zapewnienia udostępnienie zbioru w postaci dokumentu elektronicznego GML APP (zgodnego ze schematem) wynikający z par 7 ust 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych
oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2020
r. poz. 1916) z wymogiem udostępnianiem zbiorów poprzez usługi pobierania
co z kolei wynika art 9 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o
infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz.
214). Wyłączenia wskazane w ustawie mają nadrzędną rolę, ze względu na
różną rangę tych aktów prawnych.
Są
to dwie różne sprawy. To, że w obu przypadkach odpowiedzią może być
plik w strukturze GML, nie znaczy, że jest to wykonalne w każdej
sytuacji. Ustawodawca doskonale o tym wie od 2010 roku.
Należy przypomnieć, że zgodnie z art 3 ust. 10 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o
infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 214)
usługa pobierania jest usługą danych przestrzennych, czyli usługą
będącą
operacjami, które mogą być wykonywane przy użyciu oprogramowania
komputerowego na danych zawartych w zbiorach danych przestrzennych lub
na powiązanych z nimi metadanych.
Jednocześnie gmina ma obowiązek zgodnie z art 9 ust 1 pkt 3 do tworzenia i obsługiwania, w zakresie swojej właściwości, sieci
usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych, w tym usługi pobierania, umożliwiające pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz, gdy
jest to wykonalne, bezpośredni dostęp do tych zbiorów;
Usługa
pobierania WFS służy więc do serwowania danych przestrzennych, czyli
takich, które posiadają element przestrzenny. Zgodnie z brzmieniem ww.
art 9 ust 1 pkt 3 ustawy elementy zbioru takie jak:
app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego i app:DokumentFormalny
(dokumentUchwalajacy) nie posiadając geometrii nie będą przez taką
usługę udostępniane.
Nie
jest więc prawdą, że gmina utrudnia dostęp do zbiorów danych z zakresu
zagospodarowania przestrzennego, gdyż w odpowiedzi gmina wskazała
skarżącemu bezpośrednio dostęp do pełnego dokumenty elektronicznego
stanowiącego zbiór danych przestrzennych zgodnie z par 7 ust 1
Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26
października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz
metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2020 r.
poz. 1916)
Ta kwestia była już wyczerpująco wyjaśniana w jednej z publikacji na blogu (tutaj) oraz w artykule w miesięczniku GEODETA (tutaj).