czwartek, 15 czerwca 2023

Informacja o odrzuceniu kolejnych skarg przez WSA

W nawiązaniu do pytań o rozwój sytuacji ostatnich skarg do WSA w sprawie udostępniania danych przestrzennych dla aktów planowania przestrzennego informujemy, że pojawiły się już pierwsze postanowienia odrzucające skargę:

  1. II SAB/Ke 61/23 - Postanowienie WSA w Kielcach
  2. IV SAB/Po 71/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu
  3. II SAB/Łd 44/23 - Postanowienie WSA w Łodzi
  4. II SAB/Ol 82/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie
  5. II SAB/Bk 47/23 - Postanowienie WSA w Białymstoku
  6. IV SAB/Wr 227/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu
  7. II SAB/Kr 84/23 - Postanowienie WSA w Krakowie
Sądy uznały skargę za niedopuszczalną i ją odrzuciły. Warto przytoczyć uzasadnienie WSA w Kielcach: 
Trzeba odnotować, że wielokrotnie już przedmiotem rozważań sądów administracyjnych na skutek skarg A. W., które to skargi były odrzucane (por. m.in. postanowienie WSA w Lublinie z 22 lutego 2023 r., sygn. II SA/Lu 89/23, postanowienie WSA w Szczecinie z 24 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Sz 309/23, czy orzeczenia przywołane w odpowiedzi na skargę) była kwestia zaskarżalności nieprawidłowej zdaniem skarżącej realizacji obowiązków w przedmiocie udostępnienia danych przestrzennych z zakresu zagospodarowania przestrzennego. Sądy jednolicie przyjmowały, że udostępnianie przez organy właściwe informacji w zbiorach danych przestrzennych nie ma charakteru indywidualnego, gdyż czynności podejmowane w tym zakresie nie są skierowane do indywidualnie oznaczonego adresata. Obowiązek organu ma tu jedynie ogólny charakter i nie odpowiada mu uprawnienie niepowiązanych z nim organizacyjnie podmiotów do żądania opublikowania określonych informacji, bądź też zmiany sposobu publikacji informacji już udostępnionych.

[...] powoływanie się na ustawę o dostępie do informacji publicznej nie implikuje konieczności jej stosowania, jeśli z całokształtu okoliczności wynika, że skarżący ma zapewniony dostęp do żądanych informacji w innym trybie. [...] Nie można także zgodzić się z poglądem, że kwestia dostępu do zbioru danych jest uregulowana tylko częściowo i dlatego należy stosować w tym przypadku także przepisy u.d.i.p. [...] Wobec wyczerpującej regulacji w tym zakresie (w przepisach ww. ustaw, a także powołanym wyżej rozporządzeniu wykonawczym), przepisy u.d.i.p. nie podlegają w tym przypadku zastosowaniu.