W nawiązaniu do wcześniejszych informacji dotyczących wezwań lub ponownych wezwań do usunięcia naruszenia prawa osoba składająca te wnioski w niektórych przypadkach kieruje "Skargi do WSA" za pośrednictwem gminy.
Treść merytoryczna skarg nieco się różni, ale główny zarzut niezależnie od terminów i treści odpowiedzi dotyczy cały czas kwestii udostępniania zbioru GML APP:
Wraz ze skargą skarżący załącza często wezwania i odpowiedzi na wezwania, których udzieliła gmina zgodnie z wyjaśnieniami we wcześniejszych postach: wpis 1 i wpis 2.Komentarz:
1) Wójt/Burmistrz w żadnej z odpowiedzi nie potwierdza naruszenia prawa, a wyjaśnia jakie możliwości techniczne ma usługa pobierania w standardzie WFS w kontekście wskazanych przepisów o czym skarżący doskonale wie. Zatem treść skargi i uzasadnienie leża jedynie w zakresie domysłów skarżącego. Podobna wartość prawną ma załączana opinia informatyczna. Dodatkowo już w pierwszej odpowiedzi wnioskodawca otrzymał wskazanie, gdzie znajdzie kompletny zbiór APP.
Mając jednak na względzie celowe świadome działanie wnioskodawcy podjęto decyzję o uruchomieniu dodatkowej usługi pobierania w standardzie ATOM. Tutaj skarżący nie ma podstaw do zarzucenia uchybień. Znalazł jednak inny powód do zaczepienia, gdyż wskazuje, że usługa ATOM nie figuruje w EZiUDP. Informujemy, że aktualizacja dodająca usługę ATOM do EZiUDP na podstawie posiadanych upoważnień została przekazana do GUGIK w dniu 4 sierpnia 2022r. Adresy są już widoczne, być może wynika to z liczności przekazanych zmian, które dotyczą znacznej części gmin. W tym wypadku ani gmina, ani firma Geo-System nie ma wpływu na czas aktualizacji EZiUDP po zgłoszeniu zmian.
Uwaga: jeśli dla Państwa jednostki nie widzicie w https://integracja.gugik.gov.pl/eziudp wpisu z usługą ATOM jak niżej:
prosimy o kontakt z naszą firmą celem wyjaśnienia sytuacji.
Powtarzają się też sytuacje, gdzie skarżący wskazuje gminom jako wzór wadliwe rozwiązanie dostarczone kilku gminom, w którym usługa WFS zwraca obiekty:
- app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego,
- app:DokumentFormalny (dokumentUchwalajacy).
Nic bardziej mylnego! Wymienione wyżej rozwiązanie jest niezgodne z prawem, gdyż udostępniany GML nie jest zgodny ze schematem - jest to zrzut analogiczny w zakresie podstaw prawnych, które przytacza wnioskodawca. Wyżej wymienione obiekty zgodnie ze schematem aplikacyjnym GML APP nie mogą mieć reprezentacji geometrycznej! Zbliżony temat był już przedmiotem analizy w czerwcu w sekcji 4. przykład z życia - tutaj.
2) Sugerujemy wstrzemięźliwe zachowanie jeśli chodzi o przygotowanie odpowiedzi. Jeśli skarga dotyczy cały czas udostępnienia zbioru GML APP poprzez usługę pobierania to w zakresie odpowiedzi merytorycznej właściwe jest wykorzystanie poniższego fragmentu:
W odpowiedzi na skargę informujemy, że wójt/burmistrz prawidłowo wykonuje powierzone prawem obowiązki i nie ma miejsce naruszenie przepisów prawa. Zbiór GML APP zgodny ze schematem aplikacyjnym udostępniany jest poprzez usługę pobierania ATOM dostępną pod adresem: https://mpzp.igeomap.pl/atom/.
Adres usługi jest zgodnie z przepisami prawa ujawniony w Ewidencji Zbiorów i Usług Danych Przestrzennych.
Usługa ATOM to międzynarodowy standard udostępniania danych przestrzennych w Internecie. Szczegółowe informacje na temat profilu usług ATOM dostępne są w dokumencie Technical Guidance for the implementation of INSPIRE Download Services pod adresem: http://inspire.jrc.ec.europa.eu/documents/Network_Services/Technical_Guidance_Download_Services_v3.1.pdf.
Jednym
z popularnych programów do wykorzystanie tej usługi jest m.in aplikacja
GUGIK: https://mapy.geoportal.gov.pl/iMapLite/atomExplorer/
umożliwiająca wczytanie usługi i pobranie zbioru dla naszej jednostki."
uwaga, niektóre skargi zawierają jeszcze element dotyczący legendy, wtedy należy również wykorzystać:
Jeśli w Państwa skardze występują inne elementy należy je przeanalizować, aby odpowiedź również je uwzględniała.