środa, 15 lutego 2023

Ankieta KPRM dot. ustawy o otwartych danych

W związku z ankietą dot. otwartych danych, którą mogli Państwo otrzymać z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informujemy, że dotyczy ona przede wszystkich kwestii ponownego wykorzystania danych oraz funkcjonowania serwisu dane.gov.pl.

Mając na względzie fakt, że w ramach serwisów mapowych udostępniacie Państwo zbiory danych według tej logiki, przedstawiamy propozycje odpowiedzi na część z pytań technicznych dotyczących danych prowadzonych w systemie e-mapa:

P6. tak

P7. trudno powiedzieć*

P8. tak

P9. tak

P10. trudno powiedzieć*

P11. dane z rejestrów publicznych, dane geodezyjne

*w tym przypadku odpowiedź jest zależna od tego, czy urząd udostępnia inne dane poza portalem e-mapa

Pozostałe pytania dotyczą kwestii formalno-administracyjnych związanych z działaniami urzędu w odniesieniu do przepisów ustawy i wykraczają poza zakres objęty funkcjonowaniem systemu e-mapa wraz z modułami.

czwartek, 9 lutego 2023

Pismo GGK ws. zmiany sposobu zgłoszeń do ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych

W związku z pismem KN.IRP.82.108.2023 p.o. Głównego Geodety Kraju Alicji Kulki z 8 lutego 2023 r., którego treść udostępniamy poniżej:

informujemy, że zawarte w piśmie wyjaśnienia nic nie zmieniają w sposobie postępowania gmin korzystających z systemu eGmina z modułami iMPA, iMPZP, iGeoPlan w zakresie wysyłania zgłoszeń do rejestru EZiUDP.

Zgłaszanie i aktualizacja zbiorów oraz usług jest wykonywana tak jak wcześniej przez naszą firmę w Państwa imieniu na podstawie stosownych upoważnień. Takie upoważnienia od zawsze były przez nas dołączane do zgłoszeń. Zgłoszenia są oczywiście przesyłane w formie dokumentu elektronicznego zgodnego ze wzorem określonym w przywołanych w piśmie przepisach. Podobnie wygląda sposób wysyłki - była i będzie ona prowadzona zgodnie z aktualnymi na dany moment wytycznymi (czyli w tym przypadku na wskazaną skrzynkę w systemie ePUAP).

Zatem z Państwa strony nie jest wymagane obecnie żadne dodatkowe działanie. W razie potrzeby wykonamy zgłoszenie/aktualizację samodzielnie na podstawie upoważnienia i sami wystąpimy do Państwa, jeśli takiego (aktualnego) upoważnienia nie będziemy posiadać.

środa, 1 lutego 2023

Podsumowanie miesiąca - styczeń 2023

W pierwszym miesiącu 2023 r. odnotowano znaczny wzrost odwiedzin portali e-mapa - nie tylko w porównaniu do grudnia (w którym ze względu na okres świąteczno-noworoczny liczba wizyt była niższa od średniej), ale również w stosunku do wszystkich miesięcy ubiegłego roku.

Suma wizyt na wszystkich portalach wyniosła ponad 1,6 mln i była większa o ok. 400 000 w porównaniu do grudnia oraz ok. 200 000 do marca 2022 (dotychczasowy rekordowy miesiąc). Największą liczbę odsłon zanotował oczywiście Geoportal polska.e-mapa.net, który odwiedzony został ponad 215 000 razy, tym samym tu również pobity został ubiegłoroczny rekord z marca (212 tys.).

Sumaryczny wykres odwiedzin za ostatni rok dla wszystkich portali e-mapa przedstawiono poniżej:


Wszystkie urzędowe portale e-mapa.net dla gmin są monitorowane również w ramach rządowego serwisu widok.gov.pl. Tu także odnotowano duży wzrost odwiedzin  - w styczniu było ich 319 tys. w porównaniu do 238 tys. w grudniu.

Nowe opcje w aplikacji do generowania plików APP

W odpowiedzi na Państwa uwagi i sugestie wprowadziliśmy na stronie e-mapa.net/app możliwość generowania dokumentów APP dla aktów planowania na etapie "prawnie wiążący lub realizowany".

Narzędzie do generowania danych przestrzennych dla APP miało początkowo ułatwiać urbanistom i samorządom przygotowanie plików GML (załączników do uchwały) dla aktów na etapie "w opracowaniu" oraz "w trakcie przyjmowania", jednak, jak wynika z otrzymywanych przez nas wiadomości, pojawiła się także potrzeba tworzenia GML dla aktów już uchwalonych i opublikowanych.

W tym celu uwzględniliśmy ww. status na liście wyboru "Etap procesu planowania, na którym znajduje się APP":


oraz dodaliśmy nowy ekran Publikacja, umożliwiający podanie daty wejścia w życie aktu oraz podstawowych informacji dot. jego publikacji w dzienniku urzędowym:





poniedziałek, 30 stycznia 2023

Badanie usług oraz zbiorów MPZP i SUIKZP - monitoring #2

Kontynuując rozpoczęty 2 tygodnie temu temat badania usług i zbiorów z tematu zagospodarowanie przestrzenne, przystąpiliśmy do szczegółowej analizy i oceny usług zadeklarowanych w ramach zbiorów znajdujących się w rejestrze EZiUDP.

W tym celu przygotowaliśmy odpowiednie mechanizmy, które wykonują automatyczne analizy zgłoszonych usług na podstawie zwracanych przez nie odpowiedzi. Aktualny zakres badania obejmuje:

  1. sprawdzenie, czy dla danego zbioru zgłoszono usługi:
    • wyszukiwania;
    • przeglądania;
    • pobierania;
  2. sprawdzenie, czy adresy ww. usług działają i odpowiadają na zapytania;
  3. sprawdzenie, czy usługa wyszukiwania posiada metadane dla zbioru ze zgłoszenia;
  4. sprawdzenie, czy usługa przeglądania posiada warstwy zgodne ze specyfikacją;
  5. sprawdzenie, czy usługa pobierania posiada warstwy odpowiadające obiektom APP z zał. nr 1 do rozporządzenia;
  6. dodatkowo, dla usługi pobierania ATOM, sprawdzenie występowania podpisu cyfrowego w pliku ze zbiorem.
Końcowa ocena zbioru przedstawiona jest w skali punktowej 0-10. Na wynik składa się suma ocen trzech usług. Usługa wyszukiwania może uzyskać maksymalnie 2 punkty, usługa przeglądania może uzyskać maksymalnie 3 punkty, a usługa pobierania może uzyskać maksymalnie 5 punktów. Oceny zwagowano pod kątem ważności - usługa pobierania ze względu na zapewnienie pełnego dostępu do zbioru APP ma też największą wartość punktową.
Czyli zbiór z oceną 0 punktów oznacza, że dla zbioru nie zgłoszono żadnej usługi, natomiast zbiór z oceną 10 oznacza kompletność usług, zgodność z wymogami technicznymi oraz dostępność zbioru APP  wraz z podpisem kierownika jednostki.

Przykładowy wynik dla zbioru MPZP jednej z gmin wraz ze składowymi oceny zaprezentowano poniżej:

 
Ponieważ badanie wykonano dla wszystkich zbiorów, każdy użytkownik z dowolnej gminy może zapoznać się ze szczegółowym wynikiem dla swojej jednostki. Wyniki badania poszczególnych zbiorów można sprawdzić w każdej chwili na stronie e-mapa.net/app pod przyciskiem "Wyniki badania zbiorów dla gmin". Zachęcamy do sprawdzenia wyniku dla swojej gminy.


Po przejściu do pozycji opisanej wyżej należy z rozwijalnej listy wybrać gminę lub wpisać fragment nazwy lub identyfikatora TERYT. Po wybraniu jednostki można zapoznać się z ogólnym wynikiem dla gminy oraz zobaczyć oceny obu zbiorów. Klikając na wybrany z nich możliwe jest zapoznanie się z dokładnym raportem, prezentującym m.in. cząstkową ocenę poszczególnych elementów każdej z usług oraz wyszczególnienie ew. braków lub błędów. 

Spośród 4351 przebadanych zbiorów ocenę 0 uzyskało 445, a 1370 dostało 10 punktów. Na dzień badania średnia ocena wszystkich zbiorów to 6,05 pkt.

Jednocześnie warty odnotowania jest fakt, że od publikacji poprzedniego badania 7 gmin, które nie posiadały w EZiUDP zgłoszonych żadnych zbiorów, taki zbiór/zbiory zgłosiły.
Jednocześnie wzrosła liczba zbiorów z kompletem 3 usług (z 3029 na 3057), co również należy przyjąć z zadowoleniem.
 
Badania kompletności rejestru EZiUDP i poszczególnych zbiorów będą powtarzane, a podsumowanie ich wyników będziemy dla Państwa sukcesywnie publikować na naszym blogu.


środa, 18 stycznia 2023

Badanie usług oraz zbiorów MPZP i SUIKZP - monitoring nr 1

W październiku 2022 r. minął termin graniczny, do którego gminy były zobowiązane opracować i udostępnić zbiory aktów planowania przestrzennego za pomocą usług sieciowych.

Zgodnie z przepisami usługi powinny być zarejestrowane wraz ze zbiorami w temacie 3.4 Zagospodarowanie Przestrzenne w ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonej przez GUGIK.

Z początkiem 2023 r. podjęliśmy decyzję o prowadzeniu monitoringu publikacji usług przez gminy, uznając, że warto szerzej zaprezentować postęp prac związanych z cyfryzacją w gminach. Jest to pierwsze ogólne badanie. W kolejnych etapach postaramy się badać istotne elementy bardziej szczegółowo.

Najważniejsza analiza na początek dotyczy istnienia zbiorów zgłoszonych do EZiUDP.

W pierwszym etapie sprawdziliśmy liczbę zbiorów i usług prowadzonych przez gminy.

Na podstawie informacji z EZIUDP na 2477 gmin w Polsce:

  1. 249 gmin nie posiada żadnego zgłoszonego zbioru,
  2. 121 gmin zgłosiło tylko 1 zbiór:
    • 86 to zbiór MPZP,
    • 35 to zbiór SUIKZP,
  3. 2107 gmin ma zgłoszone oba zbiory.
Rozkład istnienia zbiorów zilustrowano na wykresie poniżej:

Zatem pierwsze spostrzeżenie jest takie, że 10% samorządów nie zgłosiło wcale zbiorów do Ewidencji Zbiorów i Usług Danych Przestrzennych. Wygląda to zatem na niedopełnienie obowiązków, gdyż statystycznie znakomita większość z nich ma przynajmniej obowiązujące Studium, a zapewne znaczna część również obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Co istotne, istnienie zarejestrowanego zbioru MPZP jest wymagane, nawet jeśli gmina nie posiada obowiązujących MPZP, ale proceduje obecnie przystąpienia do uchwalenia MPZP.

W drugim etapie przyjrzeliśmy się wpisom w zgłoszonych zbiorach.

Spośród wszystkich 4335 zbiorów zarejestrowanych w EZiUDP można wyróżnić, że:

  1. 454 zgłoszeń nie ma podanego żadnego adresu usługi,
  2. 226 zgłosiło 1 usługę,
  3. 626 zgłosiło 2 usługi,
  4. 3029 zbiorów ma podane komplet 3 usług.

Powyższa informacja została również przedstawiona na wykresie poniżej:

Zatem z 90% gmin niecałe 70% zgłosiło poprawnie 3 rodzaje usług (wyszukiwania, przeglądania pobierania), czyli wymagany komplet.
Ze względu na nieregularne rozłożenie usług typami, tzn. sytuacje, w których gmina ma np. usługę wyszukiwania i pobierania, ale nie ma usługi przeglądania, próba przedstawienia zjawiska w sposób usystematyzowany może wprowadzać w błąd, więc na tym etapie przybliżymy jedynie informację o liczbie usług.

Na dziś w EZIUDP w zakresie tematu 3.4 zgłoszone są:

  • 3266 usługi wyszukiwania (metadane),
  • 3835 usługi przeglądania (WMS),
  • 3464 usługi pobierania (WFS i/lub ATOM).

W kolejnych etapach planujemy sprawdzić i ocenić działanie poszczególnych usług oraz zakres publikowanych przez nie zbiorów danych.

Oczywiście będziemy też na bieżąco analizować zmiany - licząc głównie na ujawnianie nowych zgłoszeń i usług oraz informować Państwa w każdym kolejnym podsumowaniu.

wtorek, 17 stycznia 2023

Automatyczne zaświadczenia z uproszczonych planów urządzania lasu również w powiecie wejherowskim

Z początkiem stycznia 2023 r. w portalu e-mapa powiatu wejherowskiego wejherowski.e-mapa.net udostępniono nową e-usługę generowania zaświadczeń z uproszczonych planów urządzania lasu iGeoUPUL. Moduł pozwala na automatyczne wydawanie zaświadczeń o położeniu działki w UPUL, które są podpisane pieczęcią elektroniczną powiatu (co jest możliwe dzięki nowelizacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w zakresie artykułu 14.). Usługa nie wymaga żadnych czynności ze strony pracowników urzędu i działa w trybie 24/7.
 
Pierwszym powiatem, który wdrożył opisywane rozwiązanie - i to już w 2021 r. - jest powiat miński. Obecnie e-usługa jest uruchomiona w 3 powiatach: mińskim, piaseczyńskim i wejherowskim, a za pomocą narzędzia wygenerowano automatycznie ponad 4.200 zaświadczeń.

Jednym z elementów modułu jest prezentacja granic obszarów objętych UPUL na mapie. Poniżej przedstawiono widok z włączona warstwą w trybie publicznym. W celu złożenia wniosku o zaświadczenie należy z paska narzędzi wybrać "Zakup" i przejść do pozycji "Wnioski i formularze":


System przekieruje nas do wyboru formularza, gdzie należy następnie podać informacje potrzebne do rejestracji wniosku, m.in. dane kontaktowe oraz listę działek, na które składany jest wniosek. Taki zestaw informacji pozwoli na wygenerowanie zaświadczenia o położeniu działki na obszarze objętym lub nie objętym UPUL.

W kolejnym kroku procedury użytkownik zostanie poproszony o dokonanie opłaty za pomocą płatności online. Po dokonaniu płatności na adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem do pobrania gotowego dokumentu opatrzonego pieczęcią elektroniczną starostwa: