poniedziałek, 30 grudnia 2024

Podsumowanie funkcjonowania technologii ePODGiK w 2024 roku

System ePODGiK działa nieprzerwanie od 2008 roku jako dopełnienie technologii iGeoMap realizującej publikację danych PODGiK. Obecnie usprawnia pracę kilkunastu ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, umożliwiając wykonawcom geodezyjnym zgłoszenie pracy geodezyjnej przez Internet, a jednocześnie automatycznie generuje materiały niezbędne do realizacji tych prac. 

Co istotne, materiały geodeci otrzymują już po kilku lub kilkunastu minutach od zgłoszenia i opłacenia pracy. Funkcjonalność dostępna jest 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Kolejny rok funkcjonowania technologii ePODGiK przyniósł ponad 55 000 prac geodezyjnych zgłoszonych elektronicznie. Łączna liczba prac przetworzonych przez ePODGIK przez 17 lat funkcjonowania zbliża się do 920 000.


W ubiegłym roku przekazano prawie 52 tysiące operatów elektronicznych (czyli o 6 tysięcy więcej niż w 2023r.), z czego podobnie jak rok wcześniej 64% to operaty podpisane podpisem kwalifikowanym (na wykresie oznaczone na ciemnozielono), a 36% operaty podpisane podpisem zaufanym (jasny zielony). Od początku wdrożenia autorskiej technologii podpisywania operatów przez system ePODGiK złożono już ponad 250 000 operatów elektronicznych.

Poza obsługą wykonawców geodezyjnych w technologii ePODGiK wyróżnia się przede wszystkim moduł iGeoZUD, realizujący automatyzację obsługi narad koordynacyjnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (tzw. ZUD). Moduł funkcjonuje obecnie w 19 powiatach, pozwalając wnioskodawcom i gestorom uczestniczyć w całym procesie 2 bez konieczności przyjazdu do siedziby starostwa. Generuje także wszystkie 3 dokumenty w postaci elektronicznej, co schematycznie przestawiono na 4 ilustracji.

W 2024 roku za pomocą systemu iGeoZUD przeprowadzono ponad 8000 narad, a łączna liczba narad skoordynowanych od początku działania modułu zbliża się do 50 000.

 W prawie wszystkich powiatach korzystających z technologii ePODGiK dostępna jest usługa zakupu mapy zasadniczej wg stanu archiwalnego. W roku 2024 zakupiono niemal 18 000 map, a łączna liczba transakcji przekroczyła już 100 000.Na wykresie wyraźnie zauważalny jest wzrost wykorzystania tej usługi przez obywateli skorelowany czasowo z rozpoczęciem pandemii covid-19.

Warto na koniec wspomnieć o e-usłudze zamawiania zaświadczeń o objęciu nieruchomości Uproszczonym Planu Urządzania Lasu. Dzięki temu rozwiązaniu wydawanie zaświadczeń z UPUL jest bezobsługowe a cały proces działa w trybie 24h/7, wydając dokument podpisany pieczęcią elektroniczną organu. Usługa działa obecnie w powiatach: działdowskim, miński, mrągowskim, piaseczyńskim, pruszkowskim i wejherowskim. W 2024 roku wygenerowanych zostało niemal 8 000 dokumentów, a od początku jej funkcjonowania jest to 17 000 dokumentów wygenerowanych automatycznie, bez udziału pracowników starostwa.