środa, 25 września 2024

Pisma ws. kontroli jakości danych adresowych w EMUiA

Zgodnie z docierającymi do nas zgłoszeniami w ostatnim czasie wpływają do Państwa pisma z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii dotyczące kontroli jakości danych adresowych. Mając na względzie wiele pytań co do celowości tych pism postaramy się zbiorczo przybliżyć istotne kwestie.

Przede wszystkim wskazywane w pismach błędy opisane są niejednokrotnie w dość lakoniczny i niejasny sposób. Jeden z przykładów opisu błędów:

 
Wyjaśniamy, że tego typu błędy mogą dotyczyć numeracji prowadzonej do części miejscowości, która zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów z 21 lipca 2021 r., nie jest już dozwolona:
 

§ 6 ust. 4

Nie prowadzi się numeracji porządkowej dotyczącej części miejscowości.

 
Jeśli w gminie występuje taka sytuacja mają Państwo dwie możliwości:
  1. Dokonanie przenumerowania z urzędu,
  2. Wszczęcie procedury zmiany rodzaju miejscowości zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych.

Co ważne, zmiana rodzaju miejscowości jest procedurą długotrwałą – jeśli są Państwo w jej trakcie trudno mówić o błędach, a tym bardziej nie jest możliwe ich wyeliminowanie we wskazanym terminie, ponieważ zmiany w tym zakresie wprowadzane są na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji i wchodzą w życie zawsze z dniem 1 stycznia. Natomiast przenumerowanie z urzędu jest czynnością technicznie prostszą.

Inny przykład to adresy w których występują znaki specjalne, np. "-". Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, aktualnie nadawane numery muszą składać się wyłącznie z liczb całkowitych i wielkich liter. Jednak w przypadku adresów nadanych przed wejściem w życie rozporządzenia stosuje się następujący przepis:

§ 12 ust. 1

Numery porządkowe o strukturze niespełniającej wymogów określonych w § 6 ust. 1–3, nadane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, mogą być stosowane w ewidencji miejscowości, ulic i adresów, jeżeli zapewniają unikalność związanych z nimi adresów i ich czytelną identyfikację w terenie w powiązaniu z adresami sąsiednimi.

Jeśli więc taka numeracja zapewnia unikalność i umożliwia odszukanie adresów w terenie, to nie ma podstawy prawnej do wymagania jej zmiany.

W związku z tym, że w pismach wskazano jedynie adres do kontaktu w sprawie nowej aplikacji EMUiA, a nie przekazanych błędów do wyjaśnienia, jeżeli będą mieć Państwo jakiekolwiek wątpliwości prosimy o kontakt na serwis@punktyadresowe.pl. Pomożemy wyjaśnić rozbieżności i ustalić, jakie działania należy podjąć w celu ich wyeliminowania. W kolejnych pismach mogą zostać wykazane inne błędy.

Przypominamy więc, że od 2021 roku mają Państwo dostęp w Internetowym Managerze Punktów Adresowych do zakładki Kontrola, w której znajdują się rozbieżności wynikające z wejścia w życie nowego rozporządzenia.

Na koniec należy podkreślić, że wszelkie działania zmierzające do poprawy jakości danych adresowych są zawsze godne pochwały. Mamy nadzieję, że nowe mechanizmy kontroli w aplikacji EMUiA rzeczywiście pomogą jej użytkownikom usunąć istniejące w bazach błędy. Jak wspomnieliśmy, tego rodzaju kontrole od lat z powodzeniem funkcjonują w iMPA i pozwalają gminom korzystającym z naszej aplikacji na prowadzenie numeracji zgodnej z obowiązującymi przepisami.