piątek, 24 lutego 2023

Kolejne odrzucenie skargi przez WSA

W uzupełnieniu do wpisu o odrzuceniu jesiennej fali skarg ws. zapewnienia dostępu do danych z tematu "zagospodarowanie przestrzenne", które były kierowane do sądów administracyjnych, informujemy, że pojawiły się już pierwsze odrzucenia przez WSA nowych skarg ze stycznia br.

Przypomnijmy, że tym razem osoba skarżąca najpierw składała do wójta/burmistrza/prezydenta miasta wniosek o udostępnienie zbiorów MPZP i SUIKZP poprzez usługę pobierania. W ocenie strony miało to nadać "indywidualny charakter relacji między nią a organem". Następnie (po otrzymaniu na swój wniosek odpowiedzi, która w opinii wnioskodawcy była odmową udostępnienia danych) składała kolejną skargę do WSA, powtarzającą w warstwie "merytorycznej" zarzuty z poprzedniej skargi, a dodatkowo powoływała się na liczne przepisy i interpretacje prawne, próbując uzasadnić, że przedmiot i charakter skargi dotyczą innych kwestii niż poprzednio.

Jak można się było spodziewać "argumentacja" ta nie przekonała sądów administracyjnych. W ostatnich dniach w bazie orzeczeń NSA zostały opublikowane postanowienia sądów o odrzuceniu nowych skarg:

  1.  II SA/Łd 77/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-02-17
  2. II SA/Gl 191/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-02-20
  3. IV SAB/Po 16/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-02-21 
  4. IV SAB/Po 13/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-02-21
  5. II SA/Gl 190/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-02-21
  6. II SA/Lu 88/23 - Postanowienie WSA w Lublinie z 2023-02-22
  7. II SA/Lu 89/23 - Postanowienie WSA w Lublinie z 2023-02-22
  8. II SA/Op 47/23 - Postanowienie WSA w Opolu z 2023-02-22
  9. IV SAB/Po 15/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-02-23 
  10. II SA/Gd 150/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-02-27
  11. II SA/Gd 148/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-02-27
  12. II SA/Gl 212/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-02-27
  13. IV SAB/Po 22/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-02-28
  14. IV SAB/Po 24/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-02-28
  15. II SA/Łd 152/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-02-28
  16. II SA/Lu 137/23 - Postanowienie WSA w Lublinie z 2023-03-01
  17. II SA/Ol 134/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie z 2023-03-01
  18. II SA/Bk 66/23 - Postanowienie WSA w Białymstoku z 2023-03-02
  19. II SA/Bk 93/23 - Postanowienie WSA w Białymstoku z 2023-03-02
  20. II SA/Bk 58/23 - Postanowienie WSA w Białymstoku z 2023-03-02
  21. II SA/Sz 185/23 - Postanowienie WSA w Szczecinie z 2023-03-03
  22. II SA/Ol 119/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie z 2023-03-06
  23. II SA/Gl 239/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-03-06
  24. II SA/Gl 164/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-03-06
  25. II SA/Gl 187/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-03-06
  26. IV SAB/Wr 40/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-06
  27. IV SAB/Wr 52/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-06
  28. IV SAB/Po 26/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-07
  29. IV SAB/Po 30/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-07
  30. IV SAB/Po 23/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-07 
  31. II SAB/Bd 127/22 - Postanowienie WSA w Bydgoszczy z 2023-03-07
  32. II SA/Ol 135/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie z 2023-03-08
  33. II SA/Ol 127/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie z 2023-03-08 
  34. II SA/Ol 121/23 - Postanowienie WSA w Olsztynie z 2023-03-08 
  35. II SAB/Kr 27/23 - Postanowienie WSA w Krakowie z 2023-03-09
  36. II SA/Gd 151/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-03-10
  37. II SA/Gd 149/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-03-10
  38. II SA/Łd 175/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-03-10
  39. IV SAB/Po 27/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-14
  40. VII SA/Wa 479/23 - Postanowienie WSA w Warszawie z 2023-03-14
  41. IV SAB/Po 28/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-14
  42. II SAB/Rz 8/23 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2023-03-15
  43. II SA/Gd 152/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-03-16
  44. II SA/Go 65/23 - Postanowienie WSA w Gorzowie Wlkp. z 2023-03-16
  45. II SA/Łd 153/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-03-16
  46. II SA/Łd 176/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-03-16
  47. II SAB/Rz 15/23 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2023-03-16
  48. II SA/Op 35/23 - Postanowienie WSA w Opolu z 2023-03-17
  49. IV SAB/Wr 41/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-20
  50. VII SA/Wa 391/23 - Postanowienie WSA w Warszawie z 2023-03-20
  51. II SA/Gl 224/23 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2023-03-20
  52. II SA/Sz 171/23 - Postanowienie WSA w Szczecinie z 2023-03-20
  53. IV SAB/Po 29/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-03-21
  54. II SA/Gd 153/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-03-23
  55. IV SAB/Wr 34/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-28 
  56. IV SAB/Wr 39/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-28 
  57. II SAB/Rz 16/23 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2023-03-29 
  58. II SA/Go 103/23 - Postanowienie WSA w Gorzowie Wlkp. z 2023-03-29
  59. IV SAB/Wr 122/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-03-30
  60. II SA/Op 61/23 - Postanowienie WSA w Opolu z 2023-03-30 
  61. II SA/Op 66/23 - Postanowienie WSA w Opolu z 2023-03-30
  62. II SA/Gd 160/23 - Postanowienie WSA w Gdańsku z 2023-03-30 
  63. VII SAB/Wa 2/23 - Postanowienie WSA w Warszawie z 2023-03-31
  64. II SAB/Rz 12/23 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2023-03-31
  65. II SAB/Rz 13/23 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2023-03-31
  66. IV SAB/Po 37/23 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2023-04-04
  67. II SAB/Kr 32/23 - Postanowienie WSA w Krakowie z 2023-04-06
  68. II SA/Sz 184/23 - Postanowienie WSA w Szczecinie z 2023-04-06 
  69. IV SAB/Wr 102/23 - Postanowienie WSA we Wrocławiu z 2023-04-13
  70. II SA/Łd 177/23 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2023-04-14  

Orzeczenia dotyczą skarg wniesionych w styczniu 2023 r. W uzasadnieniu sądy powtarzają sformułowania o niedopuszczalności skargi, które pojawiały się już we wcześniejszych postanowieniach i podzielają stanowiska innych WSA. Podkreślają, że sprawa nie ma charakteru indywidualnego, osoba skarżąca nie posiada interesu prawnego - zatem, podobnie jak poprzednie, skarga musi zostać odrzucona.

Razem z poprzednimi postanowieniami jest już ponad 130 postanowień sądów o odrzuceniu skarg kierowanych do WSA. A w sprawie skarg kierowanych do rady gminy/miasta wydano niemal 350 uchwał o uznaniu ich za bezzasadne.

Ponadto, skargi kasacyjne wniesione w sprawie wcześniej odrzuconych skarg także zostały oddalone:

  1. II OSK 2660/22 - Postanowienie NSA z 2023-01-24
  2. II OSK 2662/22 - Postanowienie NSA z 2023-01-24
  3. II OSK 2675/22 - Postanowienie NSA z 2023-01-24
  4. II OSK 2676/22 - Postanowienie NSA z 2023-01-24
Przywołujemy fragmenty uzasadnienia:
  • "NSA uznał, że skarga kasacyjna nie jest zasadna"
  • "powołane przez skarżącą przepisy prawa, mające uzasadniać dopuszczalność skargi, okazały się nietrafne"
  • "skarżąca nie wskazała przepisu prawa, który stanowiłby, że w zakresie udostępniania danych przestrzennych określony podmiot może domagać się udostępnienia danych przestrzennych. Zatem skarżąca kierując do organu wskazane żądanie nie realizowała żadnego uprawnienia wynikającego z przepisu prawa. Dodać należy, że w ramach tej argumentacji skarżąca niejako przyznaje, że udostępnianie danych przestrzennych ma ogólny, a nie indywidulany charakter."
  • "NSA uznał, że skarga kasacyjna nie zawiera uzasadnionych podstaw i na podstawie art. 184 p.p.s.a. podlega oddaleniu"

wtorek, 21 lutego 2023

Startuje rejestracja na VIII Konferencję Techniczną „Nowoczesne technologie w prowadzeniu PODGiK"

Serdecznie zapraszamy Państwa na VIII już edycję konferencji technicznej pt.: „Nowoczesne technologie w prowadzeniu PODGiK”. Konferencja odbędzie się tak jak w latach poprzednich w Centrum Konferencyjnym Warszawianka w Jachrance. Inny jest za to termin konferencji - w tym roku zamiast we wrześniu spotykamy się w dniach 12-14 czerwca.

Zapisy i szczegóły związane z konferencją dostępne są na stronie internetowej:

www.podgik.pl

Koszt konferencji z noclegiem, wyżywieniem i wszystkimi materiałami wynosi:

  • 1000,00 zł + 23% VAT w przypadku zakwaterowania w pokoju dwuosobowym
  • 1400,00 zł + 23% VAT w przypadku pokoju jednoosobowego.
Dla osób przyjeżdżających pociągiem zapewniony jest bezpłatny transport z Dworca Centralnego do Jachranki i potem z Jachranki do Dworca Centralnego.

Wprowadzanie nazewnictwa ulic, alei, placów i innych obiektów do systemu iMPA

W związku z coraz częstszym nadawaniem nazw ulic w gminach o charakterze wiejskim, nasi użytkownicy kierują do nas liczne zapytania związane z tą procedurą. Choć samo ustalenie nazwy charakteryzuje się sporą dowolnością ze strony gminy, to warto omówić kilka aspektów z tym związanych, w kontekście prowadzenia gminnej ewidencji miejscowości, ulic i adresów w programie iMPA.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o drogach publicznych, nadawanie nazw m.in. gminnych ulic, placów i mostów oraz dróg wewnętrznych, należy do zadań własnych oraz wyłącznej właściwości gminy. Jest to istotne zadanie, które pozwala na porządkowanie przestrzeni oraz integrację społeczności lokalnej poprzez upamiętnianie istotnych dla niej osób i wydarzeń. 

Uchwała i co dalej? 

Po podjęciu uchwały o nadaniu nazwy, konieczne jest wprowadzenie obiektu do gminnej bazy EMUiA, prowadzonej w systemie teleinformatycznym. O ile w przypadku ulic przy których nadawane są adresy,  jest to realizowane na bieżąco, to niestety inne obiekty, takie jak ronda, place czy skwery, często zostają pomijane. Jeżeli nie zostaną dodane oraz przekazane do Państwowego Rejestru Granic, nie będą widoczne w innych portalach mapowych (jak poradzić sobie z brakiem widoczności adresu, ulicy czy placu, m.in. na Google Maps wspominaliśmy we wcześniejszym wpisie), co utrudni lokalizowanie ich w terenie.

Nowy obiekt można dodać w programie iMPA od razu po podjęciu uchwały przez radę gminy, ale należy pamiętać o prawidłowym określeniu statusu podczas tworzenia. Przed uprawomocnieniem uchwały status określamy jako “planowany”, natomiast “istniejący” można wskazać dopiero po 14 dniach od publikacji uchwały w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W tabeli Szczegóły ulicy wskazujemy także miejscowość, cechę, nazwę, numer i datę uchwały oraz datę obowiązywania. Po zatwierdzeniu należy także dołączyć uchwałę poprzez opcję Dodanie dokumentu.

Kolejnym ważnym etapem, jest przekazanie informacji o utworzeniu obiektu do właściwego Urzędu Statystycznego - co najwygodniej można zrealizować bezpośrednio z programu iMPA, w formie elektronicznej. Przekazanie informacji powinno nastąpić w ciągu 7 dni od podjęcia uchwały, zgodnie z § 11 ust 1 pkt 2 rozporządzenia z 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego.

Centralny katalog ulic

Katalog ULIC jest elementem Krajowego Rejestru Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT) i stanowi ogólnopolski zbiór ulic przypisanych do miejscowości, wprowadzanych na podstawie podjętych przez rady gmin uchwał. Każdy obiekt tworzy się określając cechę i nazwę, a następnie nadaje się unikalny pięciocyfrowy identyfikator. Urząd Statystyczny ma możliwość nadania identyfikatora ULIC tylko w przypadku opublikowania uchwały w dzienniku urzędowym. W związku z tym, że identyfikator ULIC jest niezbędny do zasilenia Państwowego Rejestru Granic, do gminnej bazy EMUiA można wprowadzać tylko te obiekty, których uchwała o nadaniu nazwy została opublikowana.

Cecha i nazwa

Każdy obiekt musi posiadać dwa określające go atrybuty - cechę, która określa jego rodzaj oraz determinuje geometrię, oraz nazwę. W uchwale istotne jest prawidłowe określenie obu tych elementów, tak aby uniknąć późniejszych wątpliwości. Rozpatrzmy przykład Placu Wolności, który na podstawie zapisu uchwały może być określony na trzy sposoby, przy czym każdy z nich będzie prawidłowy, ale wpłynie na sposób przedstawienia obiektu. W uchwale można nadać nazwę ulicy “Plac Wolności” - w tej sytuacji mamy do czynienia z obiektem liniowym, którego zapis z cechą będzie miał postać ul. Plac Wolności. Można także nadać nazwę placowi, obiektowi powierzchniowemu, “Plac Wolności” lub “Wolności”, w tej sytuacji zapis z cechą wygląda następująco pl. Plac Wolności lub pl. Wolności. Co istotne każdy z wymienionych przypadków posiada inny identyfikator w katalogu ULIC - dlatego uchwała powinna być precyzyjna aby nie powstała rozbieżność pomiędzy gminną ewidencją a rejestrem Głównego Urzędu Statystycznego.

Ulice na granicach miejscowości

W sytuacji, gdy ulica, której nadawana jest nazwa stanowi granicę dwóch lub więcej miejscowości, warto uwzględnić taką informację przygotowując projekt uchwały. Dzięki nadaniu nazwy ulicy w dwóch miejscowościach, możliwe staje się prowadzenie wspólnej i ciągłej numeracji, do tej samej nazwy ulicy, w sąsiednich miejscowościach - co w praktyce ułatwia mieszkańcom posługiwanie się nadanym adresem.

środa, 15 lutego 2023

Ankieta KPRM dot. ustawy o otwartych danych

W związku z ankietą dot. otwartych danych, którą mogli Państwo otrzymać z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informujemy, że dotyczy ona przede wszystkich kwestii ponownego wykorzystania danych oraz funkcjonowania serwisu dane.gov.pl.

Mając na względzie fakt, że w ramach serwisów mapowych udostępniacie Państwo zbiory danych według tej logiki, przedstawiamy propozycje odpowiedzi na część z pytań technicznych dotyczących danych prowadzonych w systemie e-mapa:

P6. tak

P7. trudno powiedzieć*

P8. tak

P9. tak

P10. trudno powiedzieć*

P11. dane z rejestrów publicznych, dane geodezyjne

*w tym przypadku odpowiedź jest zależna od tego, czy urząd udostępnia inne dane poza portalem e-mapa

Pozostałe pytania dotyczą kwestii formalno-administracyjnych związanych z działaniami urzędu w odniesieniu do przepisów ustawy i wykraczają poza zakres objęty funkcjonowaniem systemu e-mapa wraz z modułami.

czwartek, 9 lutego 2023

Pismo GGK ws. zmiany sposobu zgłoszeń do ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych

W związku z pismem KN.IRP.82.108.2023 p.o. Głównego Geodety Kraju Alicji Kulki z 8 lutego 2023 r., którego treść udostępniamy poniżej:

informujemy, że zawarte w piśmie wyjaśnienia nic nie zmieniają w sposobie postępowania gmin korzystających z systemu eGmina z modułami iMPA, iMPZP, iGeoPlan w zakresie wysyłania zgłoszeń do rejestru EZiUDP.

Zgłaszanie i aktualizacja zbiorów oraz usług jest wykonywana tak jak wcześniej przez naszą firmę w Państwa imieniu na podstawie stosownych upoważnień. Takie upoważnienia od zawsze były przez nas dołączane do zgłoszeń. Zgłoszenia są oczywiście przesyłane w formie dokumentu elektronicznego zgodnego ze wzorem określonym w przywołanych w piśmie przepisach. Podobnie wygląda sposób wysyłki - była i będzie ona prowadzona zgodnie z aktualnymi na dany moment wytycznymi (czyli w tym przypadku na wskazaną skrzynkę w systemie ePUAP).

Zatem z Państwa strony nie jest wymagane obecnie żadne dodatkowe działanie. W razie potrzeby wykonamy zgłoszenie/aktualizację samodzielnie na podstawie upoważnienia i sami wystąpimy do Państwa, jeśli takiego (aktualnego) upoważnienia nie będziemy posiadać.

środa, 1 lutego 2023

Podsumowanie miesiąca - styczeń 2023

W pierwszym miesiącu 2023 r. odnotowano znaczny wzrost odwiedzin portali e-mapa - nie tylko w porównaniu do grudnia (w którym ze względu na okres świąteczno-noworoczny liczba wizyt była niższa od średniej), ale również w stosunku do wszystkich miesięcy ubiegłego roku.

Suma wizyt na wszystkich portalach wyniosła ponad 1,6 mln i była większa o ok. 400 000 w porównaniu do grudnia oraz ok. 200 000 do marca 2022 (dotychczasowy rekordowy miesiąc). Największą liczbę odsłon zanotował oczywiście Geoportal polska.e-mapa.net, który odwiedzony został ponad 215 000 razy, tym samym tu również pobity został ubiegłoroczny rekord z marca (212 tys.).

Sumaryczny wykres odwiedzin za ostatni rok dla wszystkich portali e-mapa przedstawiono poniżej:


Wszystkie urzędowe portale e-mapa.net dla gmin są monitorowane również w ramach rządowego serwisu widok.gov.pl. Tu także odnotowano duży wzrost odwiedzin  - w styczniu było ich 319 tys. w porównaniu do 238 tys. w grudniu.

Nowe opcje w aplikacji do generowania plików APP

W odpowiedzi na Państwa uwagi i sugestie wprowadziliśmy na stronie e-mapa.net/app możliwość generowania dokumentów APP dla aktów planowania na etapie "prawnie wiążący lub realizowany".

Narzędzie do generowania danych przestrzennych dla APP miało początkowo ułatwiać urbanistom i samorządom przygotowanie plików GML (załączników do uchwały) dla aktów na etapie "w opracowaniu" oraz "w trakcie przyjmowania", jednak, jak wynika z otrzymywanych przez nas wiadomości, pojawiła się także potrzeba tworzenia GML dla aktów już uchwalonych i opublikowanych.

W tym celu uwzględniliśmy ww. status na liście wyboru "Etap procesu planowania, na którym znajduje się APP":


oraz dodaliśmy nowy ekran Publikacja, umożliwiający podanie daty wejścia w życie aktu oraz podstawowych informacji dot. jego publikacji w dzienniku urzędowym: